Studiul Atlas: Situația serviciilor psihologice din România în 2017
Conform studiului Atlas Situatia serviciilor psihologice
din Romania in 2017, lansat cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății,
adresabilitatea populației către serviciile psihologice este una scăzută. În
medie un psiholog are 3,9 ședințe pe zi, iar principala modalitate de a ajunge
în cabinetul unui psiholog este cea a recomandărilor “din gură în gură”
(77,57%).
“Această
cercetare este consecința nevoii de a înțelege dacă sistemul de sănătate
mintală din România este pregătit să facă față nevoilor în creștere semnalate
de Organizația Mondială a Sănătății, care a anunțat că depresia este, începând
cu 2017, principală cauză de dizabilitate la nivel mondial. Menționăm că am
luat în discuție doar serviciile psihologice, nu și cele de psihiatrie. Din păcate,
rezultatele studiului sugerează faptul că încă există o adresabilitate scăzută
către aceste servicii la nivelul populației, în timp ce prevalența tulburărilor
psihice crește an de an în România.” spune Dr. Mihai
Bran, medic psihiatru, unul din realizatorii studiului.
Cecetarea este cu atât mai relevantă cu cât statisticile
OMS arată că, în momentul de față, sunt circa 2,000,000 de români care suferă
de depresie. Chestionarul a fost aplicat telefonic unui număr de 272 de
respondenți în perioada 12 ianuarie – 23 februarie 2017. Toți cei 272 de
respondenti sunt practicieni în domeniul sănătății mintale, iar datele de
contact au fost obținute prin consultarea registrului unic al psihologilor de
pe site-ul Colegiului Psihologilor din România.
Principalele 5
concluzii care au reieșit din acest studiu:
·
Numărul mediu de ședințe
desfășurat într-o zi de un psiholog este de 3,9. Având în vedere că durata
medie a unei zile de lucru este de 7 ore putem afirma că există
disponibilitatea suficientă pentru a deservi noi clienți.
·
Prețul unei ședințe de consiliere
psihologică/psihoterapie: sub 100 lei - 52,9% din respondenți, iar între 100 și
150 de lei - 21%. 23,5% din respondenți nu au declarat prețul sedinței, spunând
că acesta este stabilit în funcție de fiecare client, după o primă ședință
oferită gratuit.
·
Principala sursă de
clienți este reprezentată de recomandările “din gură în gură” (77,57%). De
remarcat faptul că, în momentul de față, nu există o structură care să
centralizeze toți prestatorii de servicii psihologice, astfel încât aceștia să poată
fi ușor accesați de potențialii clienți.
·
87,5% dintre psihologi nu
folosesc mijloace moderne de a-și desfășura activitatea (soluții de tip
videoconferință, de exemplu prin Skype).
·
30,9% se gândesc să
folosească în viitor soluții de videoconferință, dar 31,6% sunt încă indeciși
asupra acestui aspect.
“Folosirea
serviciilor de tip videoconferință poate fi un avantaj pentru creșterea zonei
de livrare a acestor servicii, precum și pentru scăderea stigmatizării
folosirii lor”, completeaza Dr. Mihai Bran.
Impactul asupra mediului organizațional
Rezultatele studiului, corelate cu creșterea prevalenței
tulburărilor psihice, indică un impact cu potențial semnificativ asupra
mediului organizațional prin modificarea indicilor de absenteism și
prezenteism. Adresarea acestor probleme la timp, prin pachete de wellbeing sau
prevenție poate contribui la creșterea productivității și crearea unui mediu de
lucru performant.
- - -
Despre studiu
Studiul Atlas are la
bază un chestionar ce analizează serviciile psihologice din România din
perspectiva a 272 de practicieni provenind din toate zonele geografice ale
țării. Studiul s-a desfășurat în perioada 12 ianuarie – 23 februarie 2017.
Despre Atlas
Atlas (atlashelp.ro)
este cea mai mare platformă online de servicii psihologice, de parenting și
dezvoltare personală din România. Atlas înseamnă acces simplu și rapid pentru
oricine și de oriunde, la servicii psihologice de calitate oferite într-un
mediu online sigur. Credem că tehnologia există pentru binele omului și că
atunci când este folosită responsabil rezultatele nu întârzie să apară. Mai
multe despre Atlas pe: www.atlashelp.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu