Daniel Ciobaca: “Lemnul are suflet, ma fascineaza. Ramane viu si dupa ce ajunge in casa omului. Lemnul este imprevizibil!”





Ne plac artistii care se inspira din natura, iar daca talentul le canta in struna si pot aduce odata cu el piese unice, atunci vom fi siguri ca ne vom bucura de frumos nascut din fantezie si individualitate.  Padurea a fost si va ramane materie prima pentru elementele de design, iar Daniel Ciobaca si Roots & Bruch Tehnique il transorma  si il adapateaza in piese unice cu adevarat minunate.

“Roots & Brunch Technique este din punctul meu de vedere o tehnica care foloseste inima! Arta este sugerata de padurea insasi - fiecare o vede, o interpreteaza dupa sufletul sau si o transpune in realitate prin imaginatie,  dand viata fiecarei piese care se naste din munca . Natura prin ea insasi, in cel mai complex showroom posibil, reprezinta totodata si o forma de manifest tacut  al artistilor preocupati de soarta ei. Suntem norocosi - ambientul exista si sunt oameni ce vor scoate la iveala ceea ce exista deja in inimile noastre : arta padurilor. Vreascuri si radacini asa cum doar padurea poate crea.
In viitor voi evolua si voi progresa in aceasta idee alaturi de societatea in care traiesc, in ritmul ei de evolutie ,doar perseverand in pasiune:, spune  Daniel Ciobaca, reprezentantul Roots & Bruch Tehnique.




Lemnul e fascinant si are suflet, iar pasiunea pentru el a fost transmisa din generatie in generatie

“Pasiunea pentru mestesug si lemn a fost transmisa din generatie in generatie. Bunica a creat costume populare, stergare si scoarte la razboiul de tesut, iar bunicul era recunoscut in sat ca si mester de "bocanci". Tatal meu a fost strungar, si el realiza piese din lemn lucrate la strung.
In tinerete nu am banuit ce voi avea sa fac peste ani, dar pasiunea pentru lemn s-a dezvoltat odata cu amenajarea  gradinii unde au locuit bunicii mei. Acolo am construit impreuna cu fratele meu primele foisoare, leagane si spatiii de relaxare in jurul celor doua helestee. Am vrut sa facem ceva diferit si asa am incercat pentru prima data sculptura lemnului cu drujba - ceea ce am realizat a fost surprinzator si pentru noi. Am evoluat cu fiecare noua piesa creata. Primele comenzi au venit natural, asa ca in timpurile vechi, din vorba in vorba, au luat amploare de-a lungul anilor.
Lemnul ma fascineaza are suflet, ramane viu si dupa ce ajunge" in casa omului" este imprevizibil si se lasa descoperit odata cu trecerea timpului si cu acumularea de intelepciune.”



A lucrat pentru Vatican, unde  a invatat tehnici de restaurare si  antichizare a lemnului si a pietrei

“In anul 2010, pe cand lucram in Italia, mi s-a ivit oportunitatea sa imi schimb locul de munca. Am ajuns sa lucrez in Siena, pentru o firma care contracta lucrari doar pentru Vatican. Acolo am invatat tehnici de restaurare si  antichizare a lemnului si a pietrei. Aceste tehnici mi-au fost de mare folos acum in munca mea. Munca in acel mediu a consolidat din punct de vedere tehnic ceea ce pana in acel moment era doar o pasiune.
O poveste interesanta de la Vatican s-a petrecut in momentul in care lucram la restaurarea unei biserici din apopierea Sienei. In astfel de situatii se intervenea cu utilaje in interiorul bisericii pentru refacerea peretilor, plafonului la inaltimi mari, sau refacerea podelelor, toate aceste numai dupa ce era protejat si sigilat tot ce era de valoare in interiorul bisericii. La un moment dat trebuia mutata o lespede de doua tone pentru a ne inlesni accesul. Astfel s-a intervenit in interior cu un excavator de dimensiuni medii. Dupa cinci minute de la sosirea excavatorului s-a simtit o vibratie si excavatorul a disparut. S-a facut liniste, nimeni nu intelegea ce s-a intamplat. Se surpase podeaua bisericii, iar excavatorul cazuse intr-un tunel din caramida nedescoperit pana in acel moment. Desi eram cu totii curiosi sa vedem ce se afla in tunel, acest lucru a fost imposibil, pentru ca in cateva minute zona a fost impanzita de reprezentanti ai bisericii , iar lucrarile sistate pe perioada nedeterminta.Nu am aflat nici pana acum ce s-a descoprit in acea zi.
Sansa de a lucra acolo mi-a deshis usi care sunt inchise pentru publicul larg. Astfel, am descoperit ca in spatele usilor cenusii de la trecerea timpului era un lux greu de povestit -  picturi murale, tablouri si arhitecturi medievale,
Toata perioada cat am lucrat acolo a avut un farmec aparte, acolo am prins suficienta experienta si curaj pentru a ma reintoarce in Romania si a incerca sa fac o afacere de la zero.”

















Colaborarea cu echipa Green Arts este la inceput de drum…

“Initial ei au fost cei care m-au contactat pentru un realizarea unor case traditionale ecologice - proiect inca ramas deschis, dar decizia de a ma alatura lor a venit odata cu inscrierea mea in Asociatia Ecologica TurismVerde.
GreenArts este o noua miscare culturala care s-a nascut in Romania putin inainte de 2010, pentru a evidentia frumusetea si importanta naturii asa cum a fost ea creata. Motto-ul GreenArts este: “Natura, exprimata in arta prin ea insasi”. Conceptul este sustinut de Asociatia Ecologica Turismverde, primul ONG ecologist din Europa care promoveaza arta verde ca instrument inedit de crestere a gradului de constientizare a publicului larg cu privire la protectia mediului si conservarea biodiversitatii lumii vii, dar si etic ca metoda de imbunatatire a starii emotionale a copiilor si tinerilor spitalizati.
In esenta, GreenArts ajuta la transformarea interiorului nostru, astfel incat sa ne bucuram mereu de linistea si armonia naturii, pur si simplu prin contemplarea unei opere de arta realizate din materiale naturale. Lucrarile artistilor GreenArts  armonizeaza in mod constant energiile prezente in spatiul nostru de viata, stimuleaza continuu energia vitala si la distanta energiile care ne pot perturba munca sau viata.”

Proiectele de amploare ale lui Daniel Ciobaca sunt curtea interioara a hotelului Galany si poarta de la Burla. Activitati care ii aduc faima si starnesc multa curiozitate

“ Lucrarile care mi-au adus provocare au fost poarta de la Burla si curtea interioara a Hotelului Galany.
Poarta realizata in stil bucovinean, la intrarea in localitatea Burla, un sat aflat la 10 km de Radauti, este reprezentata de patru stalpi de lemn de sapte metri inaltime, cu diametru de 80 de centimetri. Acesti stalpi au ca si elemente sculptate in drujba: batranii satului, steaua element traditional bucovinean si elementul focului.
Amintesc si de reconstructia curtii interioare a unei case in stil austriac, actual hotel. Am fost un pic nebun sa accept acest proiect. Curtea interioara fusese complet daramata. Am inceput de la zero, doar pe baza unei schite, toate celelate detalii fiind discutate verbal. Dar aveam atatea idei si am stiut ca pot. Rezultatul a fost unul demn de toata admiratia.” https://nairda.sunphoto.ro/Hotel_Galany
















Cea mai mare provocare este intotdeauna adaptarea ideilor sale la dorintele si spatiul clientului.

“Cei mai multi clienti sunt sceptici pana cand nu vad lucrarea realizata 100%, fiind vorba de sculptura in drjuba si "stricarea" materialului deja montat, insa la final toti sunt impresionati si mandri ca au o lucrare unica. Lemnul, prin masivitatea lui, "sperie".  De aceea sunt foarte multe persoane care il considera potrivit doar pentru case.
Pasiunea pentru lemn si pentrul mobilierul din lemn este pe viata ! Fiecare familie are in casa un scaun vechi de la bunici, o masa de care nu se poate desparti, un dulap pe care ar vrea sa il schimbe dar pe care prefera sa il reconditioneze.
Lemnul ofera trainicie si leaga generatii. 
Lemnul este parte din radacinile omenirii si din radacinile fiecarei familii.
Noi, romanii, redescoperim acum treptat cat de mult inseamna sa pastram traditiile. In Austria, de exemplu, pensiuni si hoteluri cu renume nu au mobilier modern ci prefera mobilierul din lemn masiv , lucrat manual , piese de mobilier care nu mor cu anii. Eu imi doresc sa las ceva frumos in urma mea, ceva care sa poata fi apreciat si pastrat de generatiile viitoare.





Sculptura in drujba a motivelor traditionale romanesti este o parte din ceea ce Daniel Ciobaca vrea sa promoveze, alaturi de creatiile artistice din lemn.

“Vrem sa ne cunoasca si alti romani, nu numai cei din Bucovina… Suntem convinsi ca munca noastra este una de calitate si ca nu trece neobservata. Orice nou proiect sau colaborare insemna pentru noi un ulterior produs care poate fi apreciat de toti romanii. Nu pot spune ca am un talent, dar in spatele fiecarui proiect este multa munca depusa si de multe ori ne-am asumat proiecte indraznete tocmai pentru a ne ridica singuri stacheta si a ne autodepasi.”


0751.650.353






Comentarii

Postări populare