Mandala și cercul – terapia prin desen și căutarea echilibrului interior, în „Cartea imaginilor”
Dincolo de domeniul artistic, atât desenul și
pictura ca formă de relaxare, cât și apariția cărților de colorat pentru adulți
au devenit un subiect larg răspândit și activități cu beneficii dovedite în
combaterea stresului.
Ce mecanisme psihologice sunt implicate și, mai
ales de ce, dincolo de relaxare, desenul are implicații profunde în restabilirea unei stări interioare de echilibru,
reprezentând și o formă de analiză și autocunoaștere în cabinetul
psihoterapeutic, acestea sunt doar câteva întrebări care își găsesc răspunsuri
în Cartea imaginilor.
Publicată la Editura Trei, cartea realizată de
membrii Institutului C.G. Jung conține desene din colecția de 4500 de lucrări
realizate de pacienții celebrului analist și îi poartă pe cititori într-o lume
a descifrării conținuturilor inconștiente, un drum pe care Jung a pornit
inițial în înțelegerea propriilor vise, imagini și fantasme interioare. Această
analiză l-a condus către revelația că „lumea
interioară, psihicul, este reală și că realitatea sa devine vizibilă în
imagini. Asta ne arată cât de important este să iei imaginile în serios, să le
examinezi îndeaproape și să ții seama de mesajele lor”, notează Vicente L.
De Moura, supervizor, lector și analist formator la Institutul C. G. Jung,
adăugând că ceea ce a început la Jung ca un experiment și o incursiune în
propria lume interioară „s-a dezvoltat ca
metodă de terapie, o metodă care ne ajută să ne întâlnim cu lumea interioară”.
·
Mandala sau găsirea echilibrului interior
„O încercare de vindecare a naturii”, mandalele
sunt, în opinia lui Jung, un mod de a exprima „fie totalitatea individului în experiența sa interioară și exterioară a
lumii, fie punctul său interior esențial de referință. Obiectul lor este Sinele, spre deosebire de Eu, care este punctul de referință al
conștiinței, în vreme ce Sinele include totalitatea psihicului în general și
anume conștientul și inconștientul”.
Desenul în sine presupunere concentrarea, focalizarea
atenției și inducerea stării de transă care favorizează depășirea mecanismelor
de funcționare și apărare conștiente și accesarea resurselor și conținuturilor
inconștiente. Cu precădere în cazul
mandalelor, Jung considera că ele fac posibilă, prin procesul realizării lor,
legătura dintre cele două instanțe psihice, recreând sinele, totalitatea
personalității.
După cum notează Verena Kast, de asemenea lector
și analist formator la Institutul C. G. Jung, care dedică un întreg capitol în
„Cartea imaginilor” mandalelor și desenelor create de pacienții lui Jung cu
această formă, termenul provine din limba sanscrită și poate fi tradus ca
„cerc”, „cerc sacru” sau „cerc magic”. „În
budismul tibetan, mandalele sunt obiecte ale meditației și concentrării,
asociate așadar cu o tradiție spirituală străveche.(...) Din punct de vedere
structural, mandala stabilește ordinea și echilibrul, din punctul de vedere al
conținutului sunt relatate povești: despre propria viață, despre viața ca
atare. Realizarea mandalei, deseori și sub forma unor imagini din nisip, este
foarte importantă în budism. Aceste impresionante imagini din nisip sunt
ulterior distruse, ca simbol al efemerității lumii materiale.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu