NOON: “Produsul de brand născut din exploatare nu va egala niciodată o haină din țesătură naturală croită cu migală de un designer.”
Am avut inspirația să vorbesc pe îndelete cu designer-ul
brand-ului NOON, Alma Brăvescu. Mă entuziazmez, după caz, la fiecare interviu
pe care îl iau, însă de această dată mi s-au furnizat informații pe care le-am
dizolvat în mintea mea natural și am primit hrană spirituală așa cum îmi doresc
să o primesc de fiecare dată. NOON aruncă totul sub o altă lumină, iar
antreprenoarea nu se ascunde după fațada unor cuvinte mari. Este ceea ce ar
trebui să fie, este ce trebuie să aflăm multe dintre noi că este. Firescul unui
om care și-a transformat job-ul în magie...
“Totul
pornește de la dragostea de geometrie. Eu sunt arhitect de formație. Este
adevărat că moda este arhitectură, materia diferă, însă principiile rămân
acolo. Așadar, eu asta fac, arhitectură în pânză și trebuie să vă spun că la un
moment dat a trebuit să aleg dacă fac și arhitectură și haine. M-am oprit la a face haine. Evident, în viața
mea există și rolul de mamă. Dar asta a fost acolo.... Nu puteam să am trei
job-uri, au rămas doar două...
Am început să
cochetez cu ideea de haine încă din faculatate, în paralel cu arhitectura,
într-un moment în care proiectele trenau, nu se înfăptuiau mai repede și aveam
nevoie de ceva mai concret, de un proiect mai aproape de final și urgența de a
se înfăptui ceva, de a se finaliza ceva, cu mai puține compromisuri. Am testat
în paralel, iar după ce am devenit mama am hotărât să fac numai acest lucru.
Așadar, de mai bine de patru ani există NOON. Cresc ușor și aș vrea ca totul să
rămână la nivel de pasiune, de magic, de mai mult decât un job.”
Iubește rochia și știe cum îi stă bine unei cămăși
multifuncționale
„Rochia este o piesă
care funcționează foarte bine. E mai ușor să te transformi cu o rochie, mai
ales dacă este multifuncțională. Necesită din partea celei care o îmbracă mai
puțin efort, e practică și pentru că alergăm după timp, pentru că timpul ne
lipsește foarte tare, iar aceasta s-ar putea numi o soluție. Și da, este foarte
feminină. Dar asta nu înseamnă că nu fac și pantaloni și paltoane și vestoane
și multe altele... Dar toate acestea doar pentru clientele de atelier. Trebuie
să ai o gândire ușor practică să poți rezista. Din păcate, nu se poate și fără
partea aceasta de calcule. Bluzele și cămășile reinterpretate sunt parte din
creațiile mele. Creez rochii si cămăși multifuncționale și pornesc de la ideea
că o piesa trebuie să știe să facă mai multe lucruri. O cămașă de birou poate
deveni o cămașă de birou, fără să fie o cămașă de birou, o rochie poate sa
mearga la birou dar si la teatru. Până la urmă, nu trebuie să te îmbraci numai
la ocazii speciale, trebuie să ai haz și să aduci un pic de plus personalității
tale în fiecare zi. În acest caz hainele trebuie să fie practice. Veți găsi
buzunare peste tot, pe unde le pot pune.
Îmi place ca atunci când cumperi o haină NOON să fie până la urmă o
investiție și în timp, dar și în produs. De aceea majoritatea sunt multifuncționale.
Le legi în mai multe feluri, vei descoperi două-trei piese în una singură,
folosesc culori neutre care nu bruiază geometria, ci o susțin. Printrul ar intra
prea tare în geometrie, nuanțele neutre lasă loc accesorizării și susțin
transformarea ținutei, evident cu un plus de la tine, de la persoana care îl
poartă, să capete tot timpul altă față.”
Stilul NOON
“Stilul
meu este arhitectural casual, cu puțin chic... Nu-mi plac categorisirile, ce-i
drept, pentru că îmi lasă impresia că mă așez într-o cutiuță și nu vreau să
simt acest lucru. Chiar dacă testez mai multe zone, când mă uit în urmă găsesc
linia care trece prin ele în zona geometriei, a funcționalului, a versatilului
și mai ales a țesăturii naturale. Îmi place să folosesc multe combinații de
bumbac și in, sau in simplu, bumbac simplu, lână cu vâscoză naturală și foarte
rar am luat, numai dacă mi-a plăcut ceva în mod special, o țesătură care să
aibă ceva sintetic. E devărat că materialele naturale sunt ușor mai
pretențioase pentru că trebuie să le calci.
Produsul de brand născut din exploatare nu va egala
niciodată o haină din țesătură naturală gandita de un designer.”
„Cred că publicul
nostru trebuie educat. Am început un proiect care își dorește să salveze lâna
românească”
“Sunt
două probleme pe care le-am descifrat eu după ce am început să fac acest lucru,
mai puțin ca antreprenor și mai mult ca artist și ca om îndrăgostit de haine,
de pânză, de a spune o poveste prin haină. Cred că publicul nostru trebuie
educat puțin, iar cea mai mare bucurie am avut-o atunci când clientele mele au
început să prindă curaj și să înțeleagă ceea ce fac. Trebuie povestit ce faci pe îndelete. Cu
răbdare toți aflăm de ce o haină de designer este mai valoroasă decât un produs
luat dintr-un mall de la un brand- un produs născut din exploatare, pentru că
execuția la costuri reduse înseamnă exploatare. Țesătura mea este românească,
dacă se poate. Vara am acces la un procent mai mare de țesături românești. Am găsit „Pânză de Florian”. Ei fac tot felul de minuni de bumbac, fac pânza
topită românească, fac inul carpatin, pânza de casă, borangicuri, etc. Așadar,
vara folosesc 80% țesătură românească. Am început un proiect care își dorește
să valorifice lâna românească, dar stagnează, pentru că sunt multe opreliști la
noi. După un studiu pe care ne-am dorit să îl facem înainte de a demara
proiectul, 90% din lâna românească este arsă. Kilogramul de lână costă trei lei
și patru lei curățarea kilogramului de lână... astfel ca lana se arde și un
proces infim de 10% este valorificat.
Revenind la
antrepernoriat, voi spune că e nevoie să ne educăm, să aflăm ce e cu produsul,
de ce are o valoare, trebuie să consumăm intern, să salvăm și planeta și micile
business-uri, pentru că altfel nu putem face față concurenței... Trebuie să
consumăm conștient! Înlocuiește un brand
mare de consum cu unul mai mic, cu un
produs cu țesătură naturală, multifuncțional. Gândește-te că nu e nimeni
exploatat... Am cliente care poartă rochii pe care le-am făcut acum cinci ani,
sau acum opt ani, când am croit primele haine. Nici nu s-a demodat, nici nu s-a
degradat. Omul cu o viață agitata, mereu in grabă, și care nu știe povestea
spusă de mine nu intelege efortul din spatele unui produs de designer... este
rolul meu sa spun povestea hainei pe care o gandesc si produc. Nu mi-am
subapreciat niciodată clienții. Totul e ca eu să am timp să spun povestea, iar
ei să aibă timp să vină să o asculte. Trebuie să muncim să ne educăm unii pe
alții și să încercăm să consumăm conștient.
La noi, pentru că explozia de
bunuri a venit mai târziu, cred că și conștietizarea faptului că nu trebuie să
consumi foarte mult vine mai târziu.. Sunt foarte încântată de clienții care au
crescut odată cu mine, de cei care au învățat să consume altfel. Printre clientele mele sunt femei inteligente
si independente financiar și știu ce înseamnă un lucru de calitate, funcțional,
produs aici. Oricum, nu fac haine care să fie mult prea luxoase. Nu îmi place
glam-ul... E o chestie de atitudine. Îmi îmbunătățesc viața cu o haină de
calitate și nu mă subjugă luxul...”
Comentarii
Trimiteți un comentariu