Studiu Hospitality Culture Institute: 60% din comenzile de mâncare sunt date online. Cât de des comandă românii mâncare gătită?

Industria de servicii alimentare a scăzut cu 4% în 2022, până la 5,44 miliarde euro, arată datele celui mai nou studiu al Hospitality Culture Institute. Principalul motiv pentru contractarea pieței stă în scăderea volumului, românii fiind mult mai rezervați atunci când vine vorba să comande mâncare gătită sau să iasă la restaurant, bar și cafenea. Astfel, dacă în 2021, un român înregistra, în medie, 4.4 ocazii de consum pe lună, în 2022 numărul lor s-a redus până la 3.3.

„În 2021, an cu restricții în HoReCa, românii cumpărau mâncare gătită, în medie, de 4.4 ori pe lună. Aici sunt incluse atât comenzile de mâncare la birou sau domiciliu cât și ieșirile la restaurant, bar sau cafenea. În 2022 ne așteptam că numărul ocaziilor de consum să crească, însă vedem că nesiguranța în rândul populației a rămas la cote înalte din cauza creșterii inflației, a facturilor la utilități și a pericolului reprezentat de o posibilă recesiune. Așadar, anul trecut, românii au devenit din ce în ce mai cumpătați și au achiziționat mâncare gătită, în medie, de doar 3.3 ori pe lună,” afirmă Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.

Românii preferă să comande mâncare, decât să iasă la restaurant

În ceea ce privește componentele industriei de servicii alimentare, piața de food delivery își păstrează prima poziție câștigată în timpul pandemiei, având o cotă de piață de 26%, urmată de consumul în restaurante (24%), achiziția de mâncare gătită de la raioanele gastro ale supermarketurilor 12%, QSR (fara McDonald’s si KFC) 11% și self pick up (7%).

Pe de altă parte, bonul mediu de cumpărături a crescut cu doar 2 lei, de la 47 la 49 de lei, mult sub creșterea inflației sau a prețurilor de consum.

„Pentru că s-au confruntat oricum cu o scădere a ocaziilor de consum, patronii din HoReCa au evitat să-i descurajeze și mai tare pe consumatori. Astfel, au preferat să-și scadă profitabilitatea, în loc să crească prețurile produselor direct proporțional cu scumpirea materiilor prime. În același timp, consumatorii au preferat să cumpere produse mai ieftine sau mai puține, pentru a se încadra în continuare într-un bon mediu sub pragul psihologic de 50 de lei,” adaugă Florin Maxim.

60% din comenzile de mâncare sunt date online

Piața de Food Delivery continuă procesul accelerat de digitalizare. Astfel, în 2022, 60% din comenzile de mâncare au fost date online, fie prin intermediul platformelor de delivery, fie prin aplicația sau site-ul propriu al restaurantului.

„Piața de Food Delivery ocupă prima poziție, cu o cotă de piață de 26%, statistici care ne fac să rămânem încrezători și ne susțin drumul orientat spre inovație și digitalizare. Planurile Tazz de creștere contribuie constant la redefinirea modelului de business în HoReCa, susținând noile tendințe prin sprijinirea antreprenorilor digitali locali, prin Tazz Republic și numeroase proiecte actuale și viitoare. Ne bucurăm să fim parteneri în studiul Hospitality Culture Research și să contribuim activ la informarea și educarea industriei de servicii alimentare, într-un prezent în care înțelegerea tendințelor și a comportamentele de consum este esențială în sectorul HoReCa.” a declarat Alin Șerban, CEO Tazz

Studiul „Hospitality Culture Research" , aflat la a şasea ediţie, extrage date relevante atât prin metode cantitative cât şi calitative, fiind analizată industria de servicii alimentare, obiceiurile de consum ale românilor şi trendurile din piaţa de sitting, delivery dar şi retail (raioane gastro).

Odată cu ediția din 2022, „Hospitality Culture Research” este realizat în parteneriat cu Tazz, care oferă un discount de 10% tuturor celor care cofinanțează studiul

Ce conţine studiul „Hospitality Culture Research"

Înscrie-te acum pe lista cofinanțatorilor studiului pentru a primi acces la date exclusive, precum:

I. Cantitativ naţional: document cu 89 de grafice şi indicatori specifici industriei de food service -Comportamente de consum

-Trenduri pe diferite tipuri de locaţii si bucatarii

-Frecvenţa şi ocaziile de consum

-Bonul mediu

-Awareness şi surse de informare

-Valoarea de achiziţie, valoarea pieţei

-Criteriile de alegere a locaţiei

-Evoluţia pieţei de sitting, delivery şi retail (raioane gastro

)

II. Calitativ promoţii food&drinks

-Impactul inflaţiei asupra comportamentelor de consum ale românilor

-Identificarea asocierilor spontane cu conceptul de „promoţie" în restaurante

-Identificarea modului în care un restaurant care oferă promoţii este perceput de către români (atribute de imagine, poziţionare etc.

-Identificarea percepţiilor cu privire la "Meniul Zilei", felul în care acesta este asociat cu promoţia şi, de asemenea, alte asocieri percepute de români: rapiditate, preţ bun etc.

-Identificarea modului în care "Meniul Zilei" poziţionează un restaurant

-Aşteptări legate de promoţii în restaurante

-Identificarea diferenţelor de atitudine/comportament între subsegmentele demografice.

Despre Hospitality Culture Research

Ediția a VI-a a celui mai mare studiu asupra industriei de servicii alimentare a fost realizat de EXACT Business Solutions, la comanda Hospitality Culture Institute, primul institut independent de cercetare, training și consultanță din România care studiază piața și tendințele din industria HoReCa. Culegerea datelor cantitative s-a realizat prin metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), cinci mari centre urbane din România: București, Brașov, Timișoara, Cluj, Iași.

Comentarii