INTERVIU-Andrea Szántó- "În viziunea mea a fi diferit este a fi asumat, nu la modul arogant, la modul natural, atât în atitudine cât și în alegerile vestimentare.”
Libertatea
pe care haina trebuie să ne-o dea atunci când o îmbrăcăm este foarte
importantă. Andrea Szanto a ales un
perimetru numit high fashion sportswear, dar acest perimetru nu o va obliga la
stagnare. Este riguroasă în tot ceea ce face, iar talentul o ajută să etaleze
creațiile unui stil ce devine pe zi ce trece recognoscibil. O inspiră
arhitectura, clișeele, stilul de viață al anumitor oameni și anii ‘
70. Așadar, nu ne rămâne decât să o cunoaștem și să îi devorăm creația...
Afinitate pentru frumos și dorința de a lăsa ceva în
urmă. Cuvinte emoționante și un motiv de a fi... Cum a început cariera
designer-ului Andrea Szántó. Implicare încă din facultate.
“Realmente,
protagonista unei colecții pot spune ca am devenit abia la sfârșitul anului
trei de facultate, cand mi-am prezentat partea practică a lucrării de licență
în cadrul Galei UAD. Pană aici însă, dacă ar fi să mă întorc în timp, sincer,
nu îmi amintesc să fi vrut să fiu altceva, vreodată. Inspirată spre a mă
îndrepta către această carieră cred că a fost afinitea pentru frumos și dorința
de lăsa ceva în urmă.
Am studiat jurnalismul în liceu, cochetam cu gândul
de a mă îndrepta spre zona de revistă, fashion editor. În paralel eram și eleva
Liceului de Artă Populară, unde am avut primul contact real cu designul
vestimentar. A urmat facultatea, după care masteratul ambele în cadrul UAD
Cluj. În paralel, am avut șansa de a lucra ca și grafic designer și product
developer Bellotto Cycling Wear, unde mi-am descoperit și cultivat oarecum
pasiunea și curiozitatea în ceea ce privește ergonomia, respirabilitatea și
libertatea pe care haina trebuie să o ofere purtătorului.”
Coordonare la superlativ în tot ceea ce face pentru
reputație în brand-ul Andrea Szántó
“Ce
mă definește ca și designer? Viziunea proprie. Faptul că am reușit să creez o
nișă și să îmi impun o disciplină în a ține de anumite valori și reguli, atât în design, cât și organizarea lucrului în
atelier.
Mi-am “supranumit’’
brandul high fashion sportswear- nu pentru ca fac haine sport, ci pentru că
baza și construcția tiparelor pe care lucrez se nasc din rigoarea cu care se
fac echipamentele sportive. Sunt ușor de plasat în zona de minimalism, din cauza
paletei cromatice pe care aleg să o folosesc și a cut-ului clean, dar nu știu
dacă asta mă definește. Mai degrabă, poate, un melanj între diferite zone, îmi
place conceptul de melting pot și îl aplic des în creațiile mele. Nu îmi place
să mă leg cu strictețe de o anumită zona stilistica, de aceea mi-am și dat
spațiu- high fashion sportswear- este o lume în care eu intru să creez, să
cresc, să mă maturizez. Îmi place mult acest sistem de creștere, brand-ul și
imaginea mea vin odată
cu mine, nu le las singure și nici eu nu mă obilg la stagnare, la o anumintă
zonă. Publicul meu crește și el, se educă și iși formează un stil bine definit
și recognoscibil, dar nu intuitiv.”
Cine
cumpără?
“Cumpărătorii brand-ului meu sunt
oameni care au înteles „quality over quantity”, care au nevoie de un canvas
pentru a-și etala atitudinea, maturitatea stilistică. Hainele mele nu arată
bine pe umeraș… Știu,
sună urât dar așa este. Andrea Szántó este haina pe care o cumperi și nu vrei
să o mai dai jos. Acesta e feedbackul clienților.”
Libertate
supremă în modă? Nu, nici în modă, nici în viața de zi cu zi… Liber arbitru,
da!
“Cum
văd industria modei?... Un subiect atât de amplu și de dezbătut încât prefer să
mă limintez la a o defini ca fiind o industrie necesară.
Dacă
ne referim la libertatea extremă ca fiind un mod de exprimare,
a fi liber să porți ce vrei- da este posibil, se practică, dar ideea de
libertate extremă nu, nu în modă, nicăieri în viața de zi cu zi. Liber arbitru,
da. Cred că moda, ca și totul în viață
își urmează cursul natural, doar noi gestionăm greșit informația și libertatea
care ne-a fost oferită, ori pe care ne-am dorit cu atâta ardoare să o dobândim.
Nu privesc nicicum și nu judec oamenii care
îndraznesc să fie diferiți. Îi aplaud! În viziunea mea a fi diferit este a fi
asumat, nu la modul arogant, la modul natural, atât în atitudine cât și în
alegerile vestimentare.”
Climpass, o țesătură deosebită, semnătura
atelierului
“90%
din tot ceea ce fac e realizat cu țesături din fibră naturală, bumbac, vâscoză,
lână, in. Folosesc și fibre sintetice. Am foarte mare grijă de unde le cumpăr-
aleg, când pot, capete de linie și cumpăr de la depozite mici, locale. O
țesătură deosebită, pe care o folosesc des, este climapass,
semnatura atelierului nostru. Este laitmotivul colecției ESSENTIALS.”
Elongate, fusta specială ca un pantalon și
inspirație din arhitectură, muzică, stil de viață sau anii ‘70
“
Am creat o fustă special ca să o simt ca pe o pereche de pantaloni. Se numește
Elongate și este preferata mea. Mă inspiră tot ce mă înconjoară, sunt foarte
atentă la detalii, mă fascinează. Mă inpiră stilul de viață al anumitor oameni,
naturalețea și clișeele,
muzica, arhitectura, anii 70. Mă fascinează gesturile și mișcarea, de unde și
modul în care eu gândesc produsul. Cred că haina trebuie să aibă viață, dar să
nu depersonifice purtătorul ci să îl însoțească și să „îl arate.”
Planuri
de afirmare internațional și sustenabilitate
“ În momentul acesta lucrez intens la finalizarea
colecției de bărbați pe care plănuim să o lansăm în cel mult o lună, asta ca și
plan de viitor apropiat. Pe termen lung, mă focusez pe a crește atât în plan
local, cât și național, cu perspectiva de a-mi face simțită prezența și
internațional. Ma preocupa problema sustenabilității, iar acesta este unul
dintre punctele de focus pentru viitor. Voi încerca să duc brandul către o zonă
care să fie cât mai prietenoasă cu mediul înconjurător, atât din punct de
vedere al energiei consumate, materialelor folosite, cât și în ceea ce privește
educarea publicului către a consuma inteligent, alegerea hainelor în funcție de
nevoile și stilul de viață al fiecăruia în parte.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu